30 września 2025 roku firma BERGER Bau podpisała umowę z Zarządem Dróg Wojewódzkich Województwa Lubuskiego na realizację inwestycji polegającej na budowie dwóch nowych mostów oraz przepustu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 138 w miejscowości Ostrów. Wartość kontraktu wynosi 8 757 838,83 zł netto, a czas realizacji przedsięwzięcia ustalono na 15 miesięcy.
Projekt obejmuje szeroki zakres robót inżynieryjnych i drogowych: na terenie administracyjnym gminy Sulęcin (powiat sulęciński, województwo lubuskie) powstaną dwa nowe mosty – nad rzeką Postomią (w km 16+589) oraz nad kanałem Młynówka (w km 16+780) – a także nowy przepust w km 16+661. Inwestycja jest elementem modernizacji układu komunikacyjnego drogi wojewódzkiej nr 138 i ma strategiczne znaczenie dla poprawy przepustowości oraz bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku.
Nowe obiekty zastępują istniejące konstrukcje, które od wielu lat nie spełniały współczesnych standardów technicznych i bezpieczeństwa. Mosty tymczasowe nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka zagwarantują ciągłość ruchu drogowego i pieszego w trakcie trwania robót.
Zakres robót i założenia projektowe
Zgodnie z projektem, wszystkie istniejące obiekty – zarówno mosty, jak i przepust – zostaną całkowicie rozebrane. Nowe konstrukcje zostaną zaprojektowane i wykonane zgodnie z aktualnymi normami, określającymi klasy obciążenia mostów. Każdy z obiektów zostanie przystosowany do klasy I obciążenia pojazdami samochodowymi, co pozwoli na bezpieczne użytkowanie przez pojazdy ciężkie, a tym samym zwiększy trwałość infrastruktury.
– Most nad rzeką Postomią – dotychczasowy obiekt o rozpiętości 12,05 m i konstrukcji z betonowych dźwigarów prefabrykowanych typu Gromnik – zostanie zastąpiony nową, żelbetową konstrukcją przystosowaną do obecnych wymagań. Obiekt zyska jezdnię o wymaganej szerokości, chodnik oraz wydzieloną drogę pieszo-rowerową, zabezpieczoną balustradami i barieroporęczami – mówi Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie BERGER Bau i dodaje:
– Z kolei most nad kanałem Młynówka, dotąd o rozpiętości 6,32 m, zostanie całkowicie przebudowany. Obok jezdni o nawierzchni bitumicznej przewidziano chodnik dla pieszych, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt zakłada również zastąpienie starego przepustu o średnicy 1,0 m nową konstrukcją rurową z rury HDPE, przeniesioną z kilometrażu 16+607 na 16+661.
Mosty tymczasowe – klucz dla utrzymania płynności ruchu
W trakcie realizacji inwestycji ważnym elementem organizacyjnym będzie budowa mostów tymczasowych. BERGER Bau zaprojektuje i wykona obiekty nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka, które umożliwią wahadłowy ruch samochodowy sterowany sygnalizacją świetlną, z zapewnieniem ciągłości komunikacji pieszej.
– Rozpiętość mostów tymczasowych została dobrana w taku sposób, aby zminimalizować ingerencję w koryta cieków wodnych, ograniczając tym samym zakres robót ziemnych i nasypowych. Tymczasowa infrastruktura zostanie rozebrana po zakończeniu zasadniczych prac, przywracając teren do stanu pierwotnego – wyjaśnia Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie BERGER Bau
Realizacja wymagająca precyzyjnej koordynacji
Z technicznego punktu widzenia, przedsięwzięcie stanowi jedno z bardziej złożonych zadań infrastrukturalnych w regionie. Kluczowym wyzwaniem dla zespołu BERGER Bau będzie odpowiednie etapowanie prac, uwzględniające nie tylko roboty mostowe i drogowe, ale również branżowe prace towarzyszące – od wykonania kanalizacji deszczowej, po odwodnienie układu komunikacyjnego.
– Szczególnie wymagającym elementem inwestycji będzie realizacja głębokiego fundamentowania pod podporami mostów, co wymaga wysokiej precyzji i zastosowania zaawansowanych technologii budowlanych. W planie prac znajdują się m.in. roboty ziemne, wykonanie fundamentów, przyczółków i konstrukcji przęseł, izolacje, odwodnienia, montaż desek gzymsowych, kap chodnikowych, barier i balustrad, a także finalne ułożenie nawierzchni jezdni i chodników – wylicza Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie BERGER Bau.
Całość uzupełnią roboty porządkowe, w tym profilowanie skarp, umocnienie stożków i dna rzeki, a także przywrócenie docelowej organizacji ruchu.
Modernizacja układu komunikacyjnego DW138
Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowych mostów i przepustu, ale również rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 138, korektę jej przebiegu oraz przebudowę skrzyżowań z innymi drogami. Projekt przewiduje również wykonanie chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, zjazdów oraz nowoczesnych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, takich jak bariery ochronne i balustrady, a także budowę systemu odwodnienia drogowego, obejmującego wykonanie kanalizacji deszczowej w obrębie całego układu komunikacyjnego. Dzięki temu inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowników, ale również przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego poprzez właściwe odprowadzanie wód opadowych.
Inwestycja w bezpieczeństwo i rozwój regionu
Nowe mosty i przepust w Ostrowie staną się elementem infrastruktury o znaczeniu strategicznym dla południowej części województwa lubuskiego. Dzięki modernizacji DW138 znacząco poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, a nowoczesne konstrukcje zapewnią trwałość i odporność na zwiększone natężenie transportu.
– Inwestycja w Ostrowie to przykład realizacji, w której precyzja inżynierska spotyka się z troską o lokalną społeczność. Modernizacja infrastruktury mostowej i drogowej nie tylko zwiększy komfort kierowców, pieszych i rowerzystów, ale również wzmocni spójność komunikacyjną regionu, stanowiąc solidny fundament pod jego dalszy rozwój – podsumowuje Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie BERGER Bau.
Grupa BERGER posiada 120-letnie doświadczenie w branży budowlanej, charakteryzujące się innowacyjnym know-how z zakresu budownictwa i stale pogłębiającymi swoją wiedzę ekspertami, dbającymi o najwyższą jakość wykonywanych usług. Umiejętność wyczucia bieżących potrzeb rynku, intuicja, otwartość na wyzwania, specjalistyczna wiedza w zakresie realizacji wymagających inwestycji budowlanych i pasja, z którą BERGER Bau podejmuje się opracowywania inteligentnych rozwiązań otwierających nowe horyzonty, widoczne są w trakcie realizacji dużych projektów. Firma realizuje zadania infrastrukturalne w kluczowych obszarach budowlanych, na przykład dotyczące budowy dróg, mostów, wznoszenia budynków i ochrony środowiska. Grupa posiada spółki w Polsce, Niemczech, Czechach i na Słowacji.
Źródło: BERGER


