Rosnący popyt na biura: lokalizacja i dostępność komunikacyjna decydują o wyborze najemcówRosnący popyt na biura: lokalizacja i dostępność komunikacyjna decydują o wyborze najemców

Rośnie popyt na nowoczesne biura – zgodnie z danymi Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych (PINK), w drugim kwartale 2025 roku odnotowano ponad 50% wzrost zainteresowania wynajmem w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Firmy wracają do biur, a kluczowym kryterium wyboru staje się dziś ich dostępność komunikacyjna. Na co przede wszystkim zwracają uwagę najemcy?

Zainteresowanie wynajmem biur rośnie, a zjawisko to potwierdzają opublikowane niedawno dane Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych. Zgodnie z najnowszymi statystykami tylko w drugim kwartale 2025 roku łączna powierzchnia wynajętych biur w ośmiu największych polskich miastach (Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Katowice, Poznań, Łódź, Lublin, Szczecin) sięgnęła 217 400 mkw. To o 28% więcej względem poprzedniego kwartału i aż o 51% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024.

Rynek biurowy wyraźnie odbudowuje się po latach dominacji pracy zdalnej. Pandemia znacząco zweryfikowała jednak potrzeby najemców. Dziś widać wyraźne różnice między współczesnymi oczekiwaniami i tymi sprzed pięciu lat. Zmienia się nie tylko sposób wyposażenia i aranżacji biura, ale także oczekiwania wobec jego lokalizacji oraz dodatkowych udogodnień dla pracowników, zwłaszcza tych ułatwiających codzienny dojazd do pracy – Daniel Kłosowski,Asset Manager w DWS w Polsce, reprezentant właściciela budynku Grunwaldzki Center.

Dostępność komunikacyjna – kluczowy czynnik wyboru

Eksperci podkreślają, że rosnąca popularność wynajmu biur to wyraźny sygnał, iż era pandemicznej pracy zdalnej odchodzi do przeszłości. Coraz więcej firm decyduje się na powrót do modelu stacjonarnego, a jednym z kluczowych kryteriów wyboru przestrzeni biurowej staje się dziś komfort codziennych dojazdów.

To niezwykle istotny aspekt, zwłaszcza dla pracowników, którzy w ostatnich latach wykonywali obowiązki w trybie zdalnym, a dziś stopniowo wracają do biur. Coraz więcej firm stara się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom, traktując wybór odpowiedniej lokalizacji nie tylko jako kwestię logistyczną, lecz przede wszystkim jako strategiczną decyzję biznesową. Ma ona bezpośredni wpływ na satysfakcję pracowników oraz postrzeganie pracodawcy na rynku – dodaje Daniel Kłosowski, Asset Manager w DWS w Polsce, reprezentant właściciela budynku Grunwaldzki Center.

W dużych miastach szczególnym zainteresowaniem cieszą się biurowce zlokalizowane w pobliżu głównych węzłów komunikacyjnych – tramwajowych, autobusowych czy kolejowych – które ułatwiają dostęp pracownikom dojeżdżającym z obszarów podmiejskich i stanowią alternatywę dla dojazdów samochodem. Równocześnie rośnie znaczenie nowoczesnej infrastruktury rowerowej.

Pracownicy nie chcą tracić czasu na stanie w korku. Coraz częściej przesiadają się na komunikację zbiorową lub wybierają aktywne formy dojazdu do pracy, co szczególnie widoczne było w ostatnich, ciepłych miesiącach – mówi Daniel Kłosowski, Asset Manager w DWS w Polsce, reprezentant właściciela budynku Grunwaldzki Center. – Najemcy coraz częściej pytają o dostęp do rowerowni,pryszniców dla pracowników, stacji ładowania hulajnóg elektrycznych czy nawet cyklicznych serwisów rowerowych, czego nie obserwowaliśmy jeszcze kilka lat temu. Odpowiadając na potrzeby współczesnych zespołów staramy się wprowadzać tego typu udogodnienia także w naszym wrocławskim biurowcu.

Jak wynika z danych PINK, największym zainteresowaniem najemców w drugim kwartale 2025 roku cieszyły się biura w Krakowie, gdzie zajęto aż 122 600 mkw. powierzchni. Na drugim miejscu uplasował się Wrocław z wynikiem 36 900 mkw., a podium zamyka Trójmiasto, gdzie 27 000 mkw. powierzchni znalazło swoich najemców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *